Thursday, June 25, 2009

贪污

警察局。

有点狭小的办空间,
有点凌乱的办空桌,
挂在墙上的交警制服,
在天花板上转动的风扇。

两个紧皱着眉头的人。
面对面。

"Kes kamu ni susah sikit lah."
"Tapi ini bukan salah saya, mereka yang tak guna signal, saya dah cuba elak..."
"Saya tahu, saya tahu. Tapi sekarang u faham tak, 2 orang tu anggota polis. Mereka boleh kata masa tu mereka sedang kejar orang jahat."
"..............."
"U tak nampak mereka polis kah?"
"Mereka tak guna motosikal polis. Lagipun uniform polis warna biru, nampak macam baju biasa saja."
"Ok lah, sekarang saya cuba tolong u. Saya tulis report kata mereka langgar kereta u. U cuba brek, u cuba elak, tapi mereka langgar juga."
"..............."(只能点头)
"Kamu mesti faham, saya buat semua ni untuk tolong u."
"..............."(还是只能点头)
"Bapa ada kat luar tak?"(有点不耐烦)
"Ya."
"Panggil dia masuk."

半分钟后。

"Selamat petang, tuan."
"Kes anak kamu ni susah sikit lah."
"Macam mana ni?"
"Sekarang yang dilanggar tu polis. Ketua polis dah pergi hospital tengok anak buah dia. Nanti dia mesti arahkan siasat betul-betul."
"Tapi..."
"Sekarang u mesti faham, saya cuba tolong anak u."
"Erm...tuan nak minum kopi..."
"Saya cuba tulis report ni baik-baik..."(假装若无其事)
"Saya bagi tuan lima puluh, tuan boleh..."
"Saya kena pergi hospital tengok macam mana, u ambil nombor ni, besok call saya."

一个在腐败的警察。
一个听不懂的暗示。
一个超现实的贪污。

No comments:

Post a Comment